היי
לקראת הלידה
סימנים מבשרי לידה
שמיר יולדות
מאת: מומחי שמיר יולדות

התיק לחדר הלידה מונח כמה כמה שבועות ליד הדלת, את סופרת את השבועות והימים, עוקבת אחר כל התפתחות ומחכה לרגע הזה שבו הגוף יאותת לך שהגיעה השעה לסור אל חדר הלידה. מטבע הדברים השלבים הסופיים של ההריון מלווים בהרבה אי ודאות, כי אחרי הכל אין מדד מדויק שמצביע על היום והשעה בו יתחילו צירי הלידה. בכל זאת, ישנם כמה סימנים מקדימים שמעקב אחריהם עשוי לתת לתשובה לשאלה – האם לקחת את התיק ולהגיע לחדר הלידה?

צירים סדירים – צירים סדירים מופיעים אחת ל-3 דקות ונמשכים כדקה כל אחד. זהו אחד הסימנים לכך שתהליך הלידה ככל הנראה החל. צירים סדירים מאופיינים בכך שהם מתחילים בגל של כאב שהולך ומתעצם ולאחר כמה שניות שוכך. יש לעקוב אחר תדירות הצירים. במידה ואלו מגיעים אחת לחמש דקות ונמשכים כ-45 שניות במשך 30 דקות לפחות סביר שאת בדרך לפתח צירים סדירים וזה מצב ששווה בדיקה במיון יולדות. במילים אחרות, הגיעה השעה לסור לחדר לידה.

נשים רבות מגיעות בשלבי הצירים המוקדמים למיון היולדות וזאת מתוך חשש שהן יחמיצו את המועד לקבלת אפידורל או לחילופין לא יספיקו להגיע לבית החולים וילדו בבית או בדרך. כיוון שלידה היא תהליך הדרגתי, בו מתרחשים כמה שינויים בגוף האשה, מדובר בשלב שאורך זמן רב, בוודאי כאשר מדובר בלידה ראשונה. כיוון שכך הסבירות שתפסידי את מועד קבלת האפידורל נמוכה מאוד ולכן קחי נשימה, עקבי ברוגע אחר השעון ורק כאשר הכאבים מתגברים והצירים הופכים יותר סדירים, בואי למיון היולדות.

ישנן לא מעט נשים המגיעות לחדר הלידה בעקבות כאבים שמתבררים בסופו של דבר כצירים מדומים (צירי ברקסטון היקס). ניתן להבחין בין צירים מדומים לאמיתיים בכך שהראשונים אינם מגיעים לעיתים תכופות או בצורה סדירה. בנוסף, בצירי ברקסטון היקס הכאבים מורגשים בבטן התחתונה ובמפשעות. כאשר מדובר בצירי אמת, הכאב מופיע בצורת "חגורה" שכוללת את הגב התחתון ואת הבטן התחתונה.

דימום – לעיתים מופיעה הפרשה דמית קלה בצבע חום-אדום. ככל הנראה המשמעות היא שצוואר הרחם התרחב והפקק הרירי שסוגר אותו הופרש מהגוף. גם כאן אין סיבה ללחץ מיותר. חלק מהלידות מתרחשות מספר ימים או אפילו שבועות לאחר הפרשת הפקק הרירי.

ירידת מים – אחד הסימנים המעידים על התקרבות מועד הלידה הוא פקיעת הקרומים של מי השפיר המגן על העובר במהלך ההריון. ירידת המים יכולה לבוא לידי ביטוי כזרם קל או כנוזל המופרש בשטף עז. למרות שישנם מקרים שבהם הלידה בפועל מתרחשת ימים או שבועות אחרי ירידת המים, יש להגיע מיד למיון היולדות לצורך בדיקת רופא ומעקב.

הלידה היא אחד הפלאים הגדולים של הטבע. כל יולדת שונה מאחרת וכל לידה (גם של אותה יולדת) היא בעלת אופי והתנהלות שונים ומושפעת ממספר גדול של גורמים. כך או אחרת, בכל מקרה של ירידה בתנועות העובר, דימום, ירידת מים או צירים סדירים, את מוזמנת להגיע למיון יולדות במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא).

הצוות המיומן שלנו יבדוק את הדברים ובהתאם לממצאים ימליץ האם כדאי לחכות עוד קצת או שאת כבר נמצאת בעיצומו של תהליך הלידה.