היי
שיכוך כאבים
כל מה שאת צריכה לדעת על שיכוך כאב בלידה
רמב"ם
מאת: ד”ר פיליפ אבקסיס, מנהל היחידה להרדמת נשים ומיילדות בקריה הרפואית רמב”ם

בחדר הלידה בקריה הרפואית רמב"ם ניתן אלחוש אפידורלי במינון נמוך המקל על הכאב, אך לא משפיע לרעה על היכולת המוטורית של היולדת. בנוסף, טכניקה מיוחדת מאפשרת מתן אפידורל בכל שלבי הלידה כולל בלידה עצמה. ד”ר פיליפ אבקסיס, מנהל היחידה להרדמת נשים ומיילדות, מתאר את המהפכה הגדולה שהפכה את היולדת למנהלת רמת הכאב של עצמה.

אם תשאלו את ד”ר פיליפ אבקסיס, מנהל היחידה להרדמת נשים ומיילדות בקריה הרפואית רמב”ם, לכאב בזמן הלידה אין כל תפקיד או תועלת. “יש נשים שחושבות שטוב לסבול במהלך הלידה כי זה ‘טבעי’ אבל זה לא מדויק כי הלידה היא תוצאה של מיליוני שנים של אבולוציה. לאחר שהאדם החל ללכת על שתיים חל שינוי במבנה האגן האנושי ובמקביל חל שינוי במבנה ראש התינוק, שנהיה גדול יותר. אך בעוד שכאבים גופניים מהווים סימן לאיזושהי בעיה בגוף, כאבי הלידה נובעים מהתכווצויות הרחם שמטרתן לגרום לשינוי במצבו של צוואר הרחם, פתיחתו, מחיקתו וסיוע לעובר לצאת בתעלת הלידה החוצה".

 

אלחוש אפידורלי:

השיטה המקובלת ביותר. האלחוש נעשה באמצעות החדרת חומר משכך כאב לחלל האפידורלי שנמצא סביב עמוד השדרה (כדי להקל על כאב החדרת מחט האפידורל הפעולה מתבצעת לאחר הרדמה מקומית בעור). החומר מוזרק באזור חוליות מסוימות במטרה להגיע לשורשי העצבים שמובילים לרחם ולאגן.

האפידורל משפיע סנסורית על מערכות החישה ומוטורית על השרירים. נשים שקבלו  אלחוש אפידורלי בעבר התלוננו על חוסר יכולת להזיז את הרגליים וללחוץ כמו שצריך, מה שכמובן עלול היה לעכב את הלידה. ואכן זריקות האפידורל שניתנו לפני שלושה וארבעה עשורים גרמו ללא מעט נזק תדמיתי לשיטת האלחוש הזאת. ד”ר אבקסיס: “ההנחה המקובלת הייתה שמתן אפידורל מעלה את הסיכון לניתוח קיסרי, מגביר סיכון ללידות מכשירניות ומעכב את הלידה. מסיבה זאת במשך שנים רבות ניתן אפידורל רק בפתיחה של 4 ו - 5 ס”מ כשהיו בטוחים שהלידה מתקדמת כמו שצריך. כשהלידה הייתה מתקדמת ל 9-10 ס”מ היו עוצרים את מתן האפידורל”.

לפני כ - 15 שנה חל שינוי מעשי בתחום כאשר חומר האלחוש החל להינתן בריכוז מופחת יחסית בכל בתי החולים בישראל אך במרכז הרפואי רמב”ם לקחו את זה צעד קדימה והורידו את האחוז עוד יותר. “ברמב”ם אנו משתמשים בריכוז הכי נמוך בארץ”, טוען ד”ר אבקסיס, “חשוב לציין, שהחומר הזה לא קיים בשוק בריכוז נמוך. הצלחתי לשכנע את הנהלת בית החולים ואת האגף הפרמקולוגי להכין אותו בצורתו המדוללת. בזכות ריכוזו הנמוך הצלחנו להגיע למצב שאנו משפיעים רק על הצד הסנסורי ולא על השלב המוטורי, במילים אחרות, האישה לא מרגישה כאבים והשרירים שלה מתפקדים היטב. היא יכולה להזיז את הרגליים ואין השפעה שלילית על הדינמיקה של הלידה”.

הורדת ריכוז החומר המאלחש הביאה ליתרון גדול נוסף: אפשרות למתן האלחוש בכל שלב משלבי הלידה כולל בלידה עצמה. ד”ר אבקסיס: “אנו מתחילים לתת אפידורל ברגע שהאישה נמצאת בשלב הלידה ומעוניינת באלחוש וזה יכול להיות בפתיחה של 2, 2.5 , 3 ס”מ, דבר שלא היה קיים בעבר. מאחר ואין השפעה על הצד המוטורי אנו יכולים לתת אפידורל עד לשלב מאוד מתקדם, אפילו בזמן של פתיחה מלאה, בזמן שבעבר יולדת שהגיעה עם פתיחה של 7, 8 ס”מ לא יכלה לקבל אפידורל”.

 

ד”ר אבקסיס לא הסתפק רק בדילול החומר המאלחש אלא גם עבר לטכניקה חדשה ומהפכנית שנהוגה ב-5 השנים האחרונות במרכזים רפואיים שונים בעולם ורמב”ם הוא המרכז הרפואי היחיד בצפון שאימץ אותה. “אנו לא עובדים על הרדמה ממושכת וטפטוף האפידורל אינו נמשך כל הזמן”, הוא מסביר, “אנו עובדים עם בולוסים (כינוי בעגה הרפואית לתרופה הניתנת בהזרקה בבת אחת נ.כ), במקום לתת למשל 10 סמ”ק לשעה אנו ניתן 6 סמ”ק בבת אחת בכל 30 דקות. הלחץ הזה יגרום לכך שהחומר יגיע ליותר מקומות, וכך באמצעות מעט חומר בריכוז נמוך אני יכול לעבוד על שטח רחב יותר”.

 

ואם לא די בכך, היולדת למעשה מנהלת את רמת הכאב שלה באמצעות לחצן. בכל רגע שכואב לה היא יכולה ללחוץ ולקבל תוספת של חומר מאלחש.

 

אלחוש משולב:  ספיינל אפידורל:

מרגע שניתן האפידורל עד להקלה מלאה עוברות כ-20 דקות. אך מה קורה אם היולדת מגיעה בשלב מתקדם, כשהיא כאובה מאוד וברור שבתוך שלושת רבעי שעה היא תלד? “במקרה כזה אנו משתמשים בספיינל אפידורל. זוהי טכניקה שהתפתחה בשנים האחרונות שיתרונה הגדול נעוץ במהירות השפעתה: תוך 3 דקות היולדת תחוש הקלה בכאבים”.

 

גז צחוק (ניטרוס אוקסיד):

חומר אלחוש הניתן ליולדת באמצעות מסיכה. היולדת שואפת את החומר לפי דרישתה. החומר מתפנה מהגוף וכמעט אינו עובר את השיליה. ד”ר אבקסיס: “גאז צחוק יכול להיות יעיל ולעזור בשלבים הראשונים של הלידה אבל מאוד מהר יעילותו פגה והוא מטשטש יותר מאשר מקל על כאבים”.

 

פטידין (טשטוש):

הפטידין הוא חומר האלחוש היחיד שנהגו להשתמש בו לפני האלחוש האפידורלי. הפטידין מקל על הכאב אך אינו מבטל אותו לחלוטין וכתופעת לוואי הוא גורם טשטוש ליולדת. הפטידין עובר את השיליה וגורם גם לטשטוש העובר ולכן יש הגבלה בשימוש בו. ד”ר אבקסיס: “בזכות העובדה שהשימוש באלחוש אפידורלי בחדר לידה נהיה נפוץ ובטוח יותר השימוש בפטידין נהיה נדיר יותר".